opony do Peugeot
Wybierz swój model samochodu
Historia rodziny Peugeotów sięga aż do XV wieku. W 1810 roku Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugotowie założyli firmę produkcyjną, która w 1942 roku dodała do swojego portfolio młynki do kawy, pieprzu i soli. Produkuje je zresztą do dziś.
W 1885 roku wnuk jednego z założycieli, Armand, wraz ze swoim kuzynem przystąpili do produkcji rowerów. Jak wiele innych producentów rowerów z tamtego okresu, naturalnym krokiem w rozwoju była produkcja automobili. Wymagało to jednak rozłamu - firma produkująca rowery (aż do teraz) poszła swoją drogą, a produkująca pojazdy silnikowe swoją.
Chociaż pierwszy samochód Peugeota był napędzany silnikiem parowym i miał trzy koła, po rozmowach Armanda Peugeota z Gottliebem Daimlerem, rozpoczęto produkcję czterokołowego samochodu z silnikiem spalinowym Panharda. Ten samochód był w wielu wymiarach bardziej wyrafinowaną konstrukcją, niż w konkurencyjnych pojazdach.
W pierwszym wyścigu samochodowym na świecie z Paryża do Rouen, pięć Peugeotów o mocy 3 KM zakwalifikowało się do startu. Wszystkie ukończyły konkurencję, a model prowadzony przez Alberta Lemaitre’a wygrał. W tamtych czasach wygrana w sporcie samochodowym była najlepszą reklamą dla producenta. Peugeot osiągał świetne wyniki w sporcie także w późniejszych latach, wygrywając wiele rajdów i wyścigów, jak na przykład Indianapolis 500 w 1913 roku.
Charakterystyczne dla Peugeota trzycyfrowe nazwy z 0 w środku pojawiły się po raz pierwszy w modelu 201 z 1929 roku. Pierwsza cyfra oznacza klasę, a ostatnia serię. Numeracja wszystkich modeli skończyła się jednak na liczbie 8. Istnieje wiele teorii dlaczego wybrano akurat 8 - prawdopodobnie po to, by zachować strukturę z 0 w środku, a liczba 8 ma symetryczny kształt i w wielu kulturach uznawana jest za szczęśliwą lub doskonałą.
W 1961 roku powstał Peugeot 404 - elegancki, niezawodny i trwały samochód wysokiej klasy. W latach 60. Peugeoty uchodziły za samochody luksusowe, porównywalne do Mercedesa. Model 404 sprzedał się w liczbie 2 milionów sztuk. Dopiero wprowadzenie na rynek mniejszych modeli, pokroju 104, sprawiło, że marka zaczęła się kojarzyć z samochodami popularnymi.
W 1976 roku Peugeot kupił 90% akcji Citroena, zawiązując koncern PSA. Obecnie na świecie znajduje się 24 fabryki Peugeota. W 2008 roku z taśmy zjechał 50-milionowy samochód, a firma produkuje ponad 2 miliony samochodów rocznie.
Peugeot wyprodukował wiele znanych i lubianych modeli. Wśród nich było 404, 504, 205, 306, 307, czy 406. Na szczególną uwagę zasługują takie konstrukcje, jak 205 GTI, który podobnie jak Volkswagen Golf GTI, przybliżył sportowe samochody klasie robotniczej.
Peugeot - Ciekawostki
-
Lew w logo producenta pojawił się już w 1858 roku. Kiedy Peugeot produkował piły, lew miał odzwierciedlać cechy produktu - wytrzymałe zęby pił, elastyczne ostrza i szybkie cięcie.
-
W trakcie II Wojny Światowej, pod okupacją niemiecką, kontrolę nad fabrykami Peugeota przejął Ferdynand Porsche - twórca Volkswagena Garbusa i przeróżnych maszyn wojennych. W trakcie wojny nie zatrzymano produkcji samochodów.
-
Porsche 911 miało oryginalnie nazywać się „901”. Pojawił się jednak konflikt z nazewnictwem typowym dla Peugeota. W związku z tym, Porsche zdecydowało się wybrać najbliższy, podobny numer, czyli właśnie 911. Podobna historia wiąże się z eksportem Warszawy 201, 203 i 204 - FSO musiało zmienić nazwę na 223/224, gdyż Peugeot zagroził sprawą sądową.
-
Udział Peugeota w sporcie motorowym trwa już ponad 100 lat. W tym czasie Peugeot wygrał pięciokrotnie w Rajdowych Mistrzostwach Świata, siedmiokrotnie w rajdzie Dakar i trzykrotnie w 24-godzinnym wyścigu LeMans. Za kierownicą rajdowego Peugeota 106 swoją karierę zaczynał najbardziej utytułowany kierowca rajdowy na świecie - Sebastian Loeb.
Peugeot - Opony
W samochodach marki Peugeot można dostać opony większości dużych producentów. W nowym 508 montowane są fabrycznie opony Michelin Alpin na zimę. W pozostałych modelach marki na pierwsze wyposażenie montowane są też opony Michelin Primacy i Bridgestone Blizzak.