opony do Saab
Wybierz swój model samochodu
Saab Automobile AB jest marką samochodów osobowych stanowiącą część spółki szwedzkiego przedsiębiorstwa lotniczego Saab Group. Firmę założono w roku 1947. Choć pierwsze projekty były tworzone z myślą o autach tanich i użytecznych, obecnie marka jest kojarzona przede wszystkim z szybkimi, bezpiecznymi i dość drogimi wozami.
Tło historyczne
Okoliczności powstania działu zajmującego się produkcją samochodów osobowych są bardzo interesujące. Początkowo firma Saab związana była z branżą lotniczą. Gdy po II wojnie światowej z oczywistych względów skończyło się zapotrzebowanie na samoloty, kierownictwo koncernu lotniczego Saab Group podjęło decyzję o uruchomieniu nowego oddziału, który miał się zająć produkcją samochodów osobowych. Równolegle rozważano także pomysł zajęcia się produkcją statków, jednak szybko został on porzucony. W ten sposób powstaje Saab Automobile AB.
Dalsze dzieje
W roku 1947 pojawia się prototyp modelu Ursaab, w którym mocno uwidocznił się wpływ wcześniejszych doświadczeń marki: karoseria miała przypominać skrzydło samolotu (jego twórca, Gunnar Lujunstrom, zajmował się do tej pory projektowaniem na potrzeby lotnictwa). Dwa lata później projekt trafił do produkcji pod nazwą Saab 92. Dzięki wyjątkowo aerodynamicznej konstrukcji samochód został przyjęty bardzo entuzjastycznie. Makietę wozu w skali 1:10 testowano w tunelu aerodynamicznym, co w latach czterdziestych stanowiło zaskakującą wręcz innowację. Saab 92 otrzymał dwucylindrowy silnik o mocy 25 KM i napęd na przód. Maksymalna prędkość, do jakiej był w stanie się rozpędzić, to około 100 km/h. Wraz z późniejszym modelem 93 samochód stał się jednym z najpopularniejszych wozów wybieranych przez średniozamożnych klientów, w niedługim czasie zyskując miano największego przeboju sprzedażowego tamtych czasów. Marka może pochwalić się także autami sportowymi. Tę linię reprezentują bardzo udane modele Sonett i Granturismo 750. Wyróżniały się bardziej opływową linią nadwozia i zwiększoną mocą silnika. Na takie wersje decydowali się klienci o większej zasobności portfela i naturalnie z zamiłowaniem do bardziej dynamicznej jazdy. Pod koniec lat pięćdziesiątych Saab był już drugą najchętniej wybieraną marką spośród wszystkich szwedzkich producentów. Kolejne projekty wyróżniały się znacznym zaawansowaniem konstrukcyjnym, wysokim komfortem i dużą dynamiką jazdy. Potencjał firmy rósł jeszcze bardziej. Gamę modelową rozszerzono o kolejne warianty: nowoczesne i ekskluzywnie wyposażone 95 i 96. Powstała też nowa wersja modelu Sonett, w której zastosowano plastikowe nadwozie oraz silnik 60-konny. Produkcja kolejnych modeli trwała nieprzerwanie aż do lat dziewięćdziesiątych. Z powodu narastających problemów finansowych, w roku 2011 przedsiębiorstwo zmuszone zostało do ogłoszenia bankructwa.
Ciekawostki
-
Prototyp modelu 92 znajduje się obecnie w kolekcji Muzeum Saaba w Trollhättan. Producent zapewnia, że pojazd wciąż jest w idealnym stanie choć nigdy nie był reperowany.
-
Do roku 1952 karoseria wszystkich samochodów Saaba była lakierowana na kolor butelkowej zieleni. Powodem były duże nadwyżki tego barwnika pozostałe z czasów produkcji na potrzeby wojska. Inne kolory nadwozia były dostępne dopiero po roku 1952.
-
W latach pięćdziesiątych Saab inwestował także w sporty motorowe. Bazując na modelu 93 inżynierowie stworzyli wersję rajdową, w której zastosowali ulepszoną jednostkę napędową o mocy 65 KM. W roku 1957 pojazd zajął pierwsze miejsce w prestiżowym Rajdzie Finlandii.
-
Filmowy James Bond jeździł Saabem 900 Turbo.
-
Firma Saab przez pewien okres produkowała także ultralekkie przyczepy kempingowe.