opony do Dacia
Wybierz swój model samochodu
Historia marki
Dacia jest stosunkową młodą marką. Firmę założono w 1966 roku w Miloveni, mieście położonym na północny zachód od Bukaresztu. Historia Dacii sięga jednak nieco wcześniej. W 1943 roku powstało przedsiębiorstwo o nazwie Uzina de Autoturisme Pitești. W fabryce firmy znajdującej się w Pitești produkowano wówczas silniki do samolotów. Dwadzieścia lat później, w roku 1966, zakończyła się budowa fabryki w Miloveni. Rumuni postanowili wejść w branżę samochodów osobowych, jednak początkowo zdecydowali się na współpracę z Renault. Umowa została podpisana w 1968 roku. Obecnie Dacia jest filią grupy Renault. Nazwa „Dacia” pochodzi od historycznej krainy rzymskiej Dacja, znajdującej się na terenie obecnej Rumunii.
Dacia i Renault
Od samego początku istnienia Dacia była ściśle związana z francuską firmą Renault. Pierwsze samochody były licencyjnymi wersjami modeli z Francji. Pierwszym samochodem Dacia wyprodukowanym na licencji Renault był model 1100 (wersja licencyjna Renault 8). Jego produkcja rozpoczęła się w 1968 – czyli jeszcze w tym samym roku, gdy Dacia rozpoczęła współpracę z Francuzami. Kolejny model opuścił fabrykę zaledwie rok później: była to Dacia 1300, czyli licencyjna wersja Renault 12. W niedługim czasie pojawiły się wersje kombi oraz pick-up. W roku 1976 drogi Dacii i Renault się rozchodzą. Rumuńska firma zdecydowała się na kontynuowanie produkcji pod własną marką.
Pierwsze modele Dacii
Po rozstaniu z Renault rumuński producent w pierwszej kolejności postanowił zmodernizować poprzednie wersje pojazdów. Unowocześniono m.in. model 1300, który, w zależności od pojemności jednostki napędowej, otrzymał oznaczenie 1310, 1330 lub 1340. Początki lat osiemdziesiątych to dla Dacii wdrożenie kolejnych modeli. Ponieważ w tamtych czasach największe zapotrzebowanie dotyczyło aut małych i niedrogich, Rumuni zaprezentowali model 500 Lăstun. Niestety pojazd nie cieszył się zbytnią popularnością. Głównym powodem była niezbyt zadowalająca jakość wykonania. Z tego względu produkcja modelu zakończyła się już trzy lata później. Do roku 1995 Dacia korzystała z rozwiązań technologicznych innych producentów. Przełomem było skonstruowanie modelu Nova, który był samodzielnym dziełem inżynierów i konstruktorów rumuńskiej marki.
Powrót do Renault
W roku 1999 drogi Dacii i Renault ponownie się zeszły. Francuski producent wykupił rumuńską fabrykę i postanowił stworzyć w niej centrum rozwoju samochodów produkowanych na Europę środkową i wschodnią. Do francuskiego potentata należy obecnie 99,43% akcji Dacii. Francuzi podjęli decyzję o modernizacji zakładu w Pitești oraz wprowadzeniu do niego nowoczesnych technologii produkcji.
Popularność samochodów Dacia w Polsce
W czasach PRL samochody marki Dacia nie cieszyły się w Polsce zbyt pochlebnymi opiniami. Zarzucano im kiepskie wykonanie, niespełnianie wymagań bezpieczeństwa i niski poziom wygody. Z biegiem lat spojrzenie na Dacię radykalnie się zmieniło. Auta są współcześnie cenione za niskie koszty eksploatacji, prostotę wykonania i bezawaryjność. Doskonałym przykładem mogą być modele Logan czy Duster, coraz częściej wybierane przez osoby chcące zakupić funkcjonalne auto rodzinne.
Ciekawostki
-
Papamobile to określenie, którym zwyczajowo nazywa się środek transportu głowy Kościoła Katolickiego. Papież Franciszek znany jest ze swojego zamiłowania do skromnych aut. Nic więc dziwnego, że miejsce luksusowej limuzyny zajęła u niego m.in. Dacia Duster. Dla papieża przygotowano specjalny egzemplarz, w którym – oprócz tradycyjnego wyposażenia – znalazł się wygodny fotel papieski oraz lekka ażurowa nadbudówka.
-
Dacia Duster jest jednym z najchętniej kupowanych SUV-ów klasy kompaktowej w Polsce.
Preferowane marki opon dla Dacia
Rumuński producent wyposaża swoje samochody ogumienie różnych marek. Seryjne wyposażenie Dacii stanowią między innymi opony Goodyear, Dunlop i Continental. Model Goodyear DuraGrip montowany jest fabrycznie w modelu Logan. Standardowym wyposażeniem modelu Sandero są natomiast opony Continental ContiEcoContact 3.