opony do Citroën C5
Wybierz pojemność silnika
Najpopularniejsze
Pozostałe
Citroen C5 został zaprezentowany w 2001 roku jako następca modelu Xantia. C5 wprowadziło do marki nomenklaturę, która funkcjonuje do dziś - każdy model określony jest literą „C”, a cyfra obok oznacza rozmiar samochodu.
C5 zmieniło też sposób projektowania samochodów klasy średniej Citroena. Wcześniejsze modele, jak Xantia i XM, charakteryzowały się klapą bagażnika opadającą w stylu fastback. Chociaż C5 pozostało przy 5-drzwiowym nadwoziu, jego profil miał przypominać sedana. Samochód występował jako liftback i kombi.
Charakterystyczne dla samochodów Citroena zawieszenie hydropneumatyczne zostało zachowane zarówno w pierwszej, jak i drugiej generacji C5, choć w porównaniu do poprzedników zostało rozwinięte - wprowadzono elektroniczne czujniki zamiast mechanicznych korektorów i oddzielono układ kierowniczy i hamulcowy od zawieszenia. Zawieszenie Hydractive poziomuje samochód do tego stopnia, że jeśli jedno z kół zostanie przebite, można kontynuować podróż (z zachowaniem odpowiedniej ostrożności) na trzech kołach.
W 2007 roku wprowadzono na rynek drugą generację Citroena C5. Zachowała zawieszenie hydropneumatyczne, jednak występowała też w wersji z tradycyjnymi sprężynami. Zamiast 5-drzwiowego nadwozia, pojawił się 4-drzwiowy sedan, zachowano wersję kombi, która występowała też w wariancie o podwyższonym zawieszeniem zwaną CrossTourer.
W pierwszej generacji dominowały silniki czterocylindrowe. Występowały w wariantach benzynowych 1.8 i 2.0 oraz jako diesle o pojemności 1.6, 2.0 i 2.2 litra. Topową jednostką było 3-litrowe V6 o mocy 211 KM. W drugiej generacji C5 można było wybrać spośród łącznie 14 silników, choć te zmieniały się w ciągu 10 lat produkcji. Przykładowo, C5 pojawiło się na rynku z silnikiem 2.7 V6 produkcji Forda, ale z czasem powrócono do zmodernizowanego V6 3.0 z pierwszej generacji. Nowością były silniki Diesla w układzie V6.
O ile pierwszy Citroen C5 cieszył się uznaniem, tak druga generacja została dość chłodno przyjęta przez rynek. Modelowi zarzucano zbytnie naśladowanie niemieckich limuzyn z zewnątrz. Zdecydowanym utrudnieniem było też wprowadzenie samochodu na rynek w czasie globalnego kryzysu gospodarczego. Przez 10 lat wyprodukowano jednak 1 193 100 egzemplarzy.